What does it mean, 'Headroom of amp?'

헤드룸: 과연 이 녀석은 뭘까요?

 

 헤드룸이란 앰프의 세계에서 자주 언급 되는 용어입니다. 이글의 컨셉은 앰프 파워와 관련된 헤드룸에 대한 개념 이해 정도로 하겠습니다. 앰프 파워 이외에 영향이 미칠 수 있는내용들은 다음 기회에!

 기타리스트들은 이런 말을 많이 합니다.

'이 앰프는 얼마만큼의 클린톤 헤드룸을 가졌다는지... 저 앰프는 헤드룸이 충분치 않아서 금방 디스토션(음의찌그러짐)이 걸린다던지...' 아마 충분히많이 들어보셨을겁니다.

그렇다면헤드룸이란 무엇일까요?

 어쿠스틱, 물리학, 전기학의 세계에 매우 복잡한 과학적인 용어들과 기술적인정의들을 배제하고 아주 간단히 정의를 하자면!

'당신이사용하는 앰프가 어느 정도의 큰 레벨까지 음이 찌그러지지 않고 출력할 수 있습니까?'가 되겠습니다!

 자동차를 예로 들면 적절할 듯 합니다. 당신에게 시속 100마일의 속도로달릴 수 있는 차가 있고 운전을 할 때마다 100마일의 속도로 달린다고 한다면 언제나 그 자동차의 성능과 스펙상으로 낼 수 있는 극한까지 밟고있는 것 입니다. 그 이상의 속도는 낼 수 없는 것이죠. 더 빨리, 더 강한 힘을 낼 수 있는 여유가 없는 것 입니다. 그 여유라는 것이 바로"헤드룸"입니다!

 반대로당신이 언제나 65 마일을 넘지 않고 운전을 한다면 차의 성능을 극한까지 사용하고 있는 것은 아닙니다. 더 빠른스피드를 낼 수 있는 여유를 남겨두고 있는 것이죠! 곧 필요시에 사용할 수 있는 35마일의 여유가 있는 셈입니다. 헤드룸이란여유분으로 쓸 수 있는 파워라고 이해하셔도 될듯 합니다.

 '앰프를얼마나 빡시게 사용하는가?'

'앰프가얼마나 빡시게 뿜어낼수 있는가?'하는 것은 헤드룸과 관련된 표현입니다. 일반적으로 기타의 세계에서 헤드룸은 기타 음이 찌그러지기 전까지 얼마나큰 볼륨을 낼수 있느냐하는 것 입니다. 어떤 진공관 앰프는 매우 큰 볼륨과 클린한 시운드를 갖고 있습니다(Fender사의 TwinRerverb가 좋은 예가 되겠군요). 그런 앰프들은 "클린 헤드룸"이 넓다 또는 풍부하다 라고 말합니다. 앰프에 무리가 안갈 정도로 볼륨을 중간 쯤에 설정하여도 드러머와 합주가 가능할 정도의 라우드하고 클린한 소리를 얻을 수 있습니다.

 다른 예로 50와트 앰프를 빡시게 굴려 간신히 연주를 커버하고 있을 때,100와트 앰프를 사용하면 원치 않는 디스토션(음이 깨지는 현상)을 걱정할 필요없이 충분한 출력으로 연주할 수 있는 여유분의 헤드룸을 확보할 수있습니다. 드러머 또는 PA 시스템과 경쟁하여 충분한 파워를 갖게 되는 것이며 앰프를 극한까지 빡시게 굴리지 않아도 되는 것이죠.

 반면에 이런 앰프도 있습니다. 앰프가 충분히 크랭크업 되기 전, 어느 시점에서사운드가 찌그러지게 디자인하는 것이죠. (Fender Bassman이 최고의 예가 되겠죠!) 진공관이든 솔리드스테이트(TR)이든 이런 앰프들은헤드룸의 폭을 좁게 디자인합니다. 사람들의 귀에 듣기 좋은 디스토션(일그러짐)이 나오기 때문이죠. 텍사스블루스의 그것(스티비 레이본을 떠올려보십시오!)또는 게러지 락의 짜릿한 사운드(Kinks의 초기 사운드)가 대표적인예가 됩니다.

 락, 팝, 블루스 기타리스트들은 큰 헤드룸을 갖고 있는 앰프를 선호하지 않는경향이 있습니다 왜냐하면 그들은 앰프를 빡시게 굴림으로써 발생되는 디스토션을 무지 좋아하고 잘 이용하기 때문이죠. 이렇게 만들어진 디스토션은 대체로좋은 사운드를 들려줍니다.(물론 그렇지 않은 경우도 있습니다만 그 얘기는 다음에 다루기로하죠.).

 물론모든 뮤지션에게 해당되는 이야기는 아닐겁니다. 당신이 재즈 기타리스트, 베이스 플레이어, 키보드 플레이어, 드러머혹은 싱어라면 음이 일그러지지 않으면서도 그 상황에 충분한, 크고 맑은 사운드를 낼 수 있는 앰프를 원할 것 입니다. 또, 스톰박스(꾹꾹이)나별도의 이펙트 유닛을 사용하는 기타리스트라면 앰프 전에 만들어진 사운드를 최대한 왜곡없이 표현해줄, 충분한 헤드룸을 갖추고 있는 앰프를 선호할것 입니다.




Headroom: What Is It?





Headroom is one of those terms you hear a lot in the amp world.

For our purposes, it has nothing to do with how high the stage is in relation to how low the ceiling is (although that is occasionally cause for concern). We’re talking about the concept of headroom in the context of available amplifier power. You hear the term all the time—guitarists are always talking about how this amp has tons of clean headroom, or about how that other amp distorts in such-and-such a way because it doesn’t have much headroom.

So what is headroom?

While it would be very easy to delve into a sea of scientific jargon and technical terminology from the complex worlds of acoustics and physics and electricity, headroom is more simply a term used to denote and describe how much power your amp can provide before the sound starts to break up and distort.

A car analogy illustrates the concept nicely. If you have a car that can go up to 100 miles per hour and you always drive the car at 100 miles per hour, you’re constantly pushing that vehicle to the upper limit of its abilities and specifications. You can’t make it do any more than it’s already doing; there is no spare “headroom” to go faster or to get more power out of it.

But if you usually drive the car no faster than, say, 65 miles per hour, you’re not constantly pushing the vehicle to its performance extremes. You’ve got some more speed in reserve there and extra room to go faster. In other words, you’ve got some headroom—another 35 mph, to be exact, if you need it. Headroom is like power to spare.

Similarly, how hard you drive your amp vs. how hard it can be driven factor into its headroom. In the guitar world, headroom usually refers to how hard you can push an amp before it starts to distort. Some tube guitar amps are designed to be very loud and clean (the venerable Fender Twin Reverb® being a great example). Such amps are said to provide plenty of “clean headroom”—you can turn them up halfway or so, where the amp isn’t working too hard, and produce a good clean sound that’s strong enough to hang with a loud drummer.

In another example, if your gig would just barely be covered by, say, a 50-watt guitar amp driven hard, a 100-watt amp would give you plenty of headroom to turn up as loud as necessary without introducing unwanted amp distortion and without pushing the amp as hard. You’d have more than enough power at your disposal to compete with the drummer and the PA system and you wouldn’t be pushing your amp to the peak of its limits.

On the other hand, plenty of amps are designed specifically so that their sound will start to break up and distort in a specific way at a specific point before you even crank them past four or five (the equally venerable Fender Bassman® being a great example here). These amps, tube and solid-state alike, are designed to offer less headroom because the kind of distortion they provide is perceived by the human ear as a good thing—say, the deliciously raunchy tone of authentic Texas blues (think Stevie Ray Vaughan) or the electrifying excitement of buzzsaw garage rock (think early Kinks).

Therein lies the rub: Rock, pop and blues guitarists are just about the only musicians who don’t necessarily want a great deal of headroom built into their amps, because they crave the kind of distortion that results from “pushing” their amps. It’s good distortion (there’s bad distortion too, but that’s a whole other Tech Talk column).

The same is not true of most other musicians. If you’re a jazz guitarist, bass player, keyboard player, drummer or singer, you want amplification with plenty of headroom, because you want to be as loud as the occasion requires and still have a clean sound with little or no distortion. Also, you may require an amp with significant headroom if you’re a loud guitarist who wants distortion but prefers it to come from a source other than the amp (i.e., from effects units and stomp boxes instead).

[발췌: 펜더 US 웹페이지]

덧글

  • 평등7-2521 2010/04/07 11:22 # 답글

    아 이거 예전에 Trainwreck 웹사이트에선가 본거 같은 기분인데요... +ㅂ+
  • catson 2010/04/07 13:21 # 답글

    아, 그런 사이트도 있군요. 이건 Fender 웹페이지에서 발췌 해온 거여용~~~
    좋은 내용이죠~ 므흣 +_+
  • catson 2010/04/07 13:22 # 답글

    http://www.trainwreck.com/ 트레인랙 여기 말씀하시는 건가요?
  • Sengoku 2010/04/08 09:56 # 답글

    흐미, 영어...
  • catson 2010/04/08 14:47 # 답글

    출퇴근 길에 슬슬 번역하고 있어용. 다되면 올릴께용.
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